tirsdag 7. august 2012

Engasjement er godt

Det finnes ikke noe værre medisin for angst og depresjoner enn å sitte hjemme¨på rumpa, derfor var det virkelig godt å komme tilbake på jobb nå. Jeg har en 40% stilling i kirken som jeg elsker! Mitt område er konfirmanter, og jeg kan ikke tenke meg noe mer givende enn å jobbe med ungdommer. De er i en utrolig spennende fase av livet. Små individer som prøver å finne ut hvem de er og hvordan de skal samspille med resten av samfunnet.

Humøret stiger med en gang jeg setter foten innenfor døra på kontoret, lykken bare strømmer på! Jeg er så utrolig heldig og har fantastiske kollegaer. Her er det rom for humor og dype samtaler. Man finner sikkert slikt mange steder, men jeg tror at mennesker med en sterk tro, har en helt egen evne til å gå dypere i ting. De stiller vanskeligere spørsmål og filosoferer over livet på en annen måte, enn mennesker som lever med en veldig materialistisk hverdag. Der livet gir mening gjennom lommeboka, mote, biler, reise, karriere osv. For meg er ikke livet noe man skal fare igjennom med flest mulig opplevelser og rikdom. For meg er livet noe som skal undres over, man skal se bakenfor, smake på begrep som; ydmykhet, svakhet, styrke, sannhet, visdom, dydighet, og de store spørsmålene, hva gjør vi her? Om Jesus skal komme for å dømme levende og døde, hvorfor har han ikke kommet enda? Det er mye man kan filosofere over, og til og med i dag, i 2012, så kan man filosofere over de samme spørsmålene og tankene som Sokrates, Platon og Aristoteles. Det blir aldri "umoderne", eller mindre viktig.

Det har vært en god dag i dag:-) Alle fem hundene har fått sine turer, og jeg har fått hjerneføde på jobben!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar